Skip to content
Framsida För hyresgästen Tjänster för Hoas hyresgäster

Tjänster för Hoas hyresgäster

Gratis internetanslutning

Som hyresgäst hos Hoas har du som kostnadsfri tilläggstjänst tillgång till en internetanslutning i ditt Hoas-hem. Användningen av internetanslutningen är kostnadsfri, endast nätverkskabeln och, om så önskas, routern, måste köpas själv. För de flesta Hoas -lägenheter är internetleverantören DNA. Läs mer om att öppna internetuppkoppling här. Om du har problem med Hoasnet eller har frågor om det, kontakta DNA: s felmeddelanden på telefon +358 800 300 500 och meddela att du är en Hoas -hyresgäst som använder Hoasnet från DNA.

Trinet i Otnäs

I Jämeräntaival 9, Jämeräntaival 10, Jämeräntaival 11, Servin Maijan tie 3, Servinkuja 5 och Servinkuja 6 är din anslutning Trinet, Otaniemi -områdets campusnät. Läs mer om Trinet. Om du har problem med anslutningen, agera enligt instruktionerna på Trinet -webbplatsen: https://verkko.ayy.fi/problems.html.

Telias Hoasnet i Juusintie

Hoasnet är en gratis tjänst från Telia. För att ansluta din enhet till internet behöver du en Ethernet-kabel (RJ-45) och ditt Hoas-kundnummer.

Tvättstuga

Nästan alla Hoas fastigheter har välutrustade tvättstugor, där man enkelt och utan kostnad kan tvätta. Tvätturer kan behändigt bokas via det elektroniska bokningssystemet. Beroende på fastigheten har ett konto rätt att boka antingen 5 eller 10 tvätt-/torkturer per vecka. Användningen av tvättstugans torktumlare, torkskåp, centrifuger och torkrum är också kostnadsfritt. De nyaste och senast renoverade objekten har också studieutrymmen i anslutning till tvättstugorna, där du kan tillbringa tid medan du tvättar.

Användning av egen tvättmaskin i bostaden kräver alltid en hemförsäkring.

I följande fastigheter Hoas inte administrerar reservering av bastu- och/eller tvättsturer, se mer detaljerad information på fastighets sida:

Bastuturer

De flesta fastigheter hos Hoas har en bastu där hyresgästerna via det elektroniska bokningssystemet kan boka kostnadsfria bastuturer. Antalet bastuturer som kan bokas varierar från tre till fem per månad. Basturna värms upp åtminstone från onsdag till lördag kl. 17–22.

Fastigheter som inte helt ägs av Hoas och fastigheter som inte har en egen bastu eller vars bastun Hoas inte administrerar är inte tillgängliga i reserveringssystemet.

Vatten

Tills vidare ingår vatten i hyran i alla våra bostäder.

Vattenavgifter från januari 2024

Från och med början av 2024, hyresgäster i några av våra fastigheter betalar separata vattenavgifter.

Vattenavgiften faktureras månadsvis i förskott med hyresbetalning och ses över var fjärde månad. Baserat på checken kommer avgiften att faktureras eller återbetalas beroende på om du har använt mer eller mindre vatten än beräknat. Storleken på vattenavgiften kan du se på din hyresräkning för nästa år, som du har fått via e-post och i brevet.

Anledningen till vattenavgifter är EU:s energieffektivitetsdirektiv. Direktivet kräver att faktureringen baseras på hyresgästens faktiska vattenanvändning på fastigheter som byggts eller renoverats efter 2020.

Vattenavgiften införs i dessa fastigheter den 1 januari 2024

  • Katajanokanranta 21
  • Vieraskuja 5
  • Anna Sahlsténinkatu 4
  • Työpajankatu 4
  • Yläkiventie 4, 7 ja 9
  • Myllymatkantie 7

I framtiden kommer alla nya och renoverade fastigheter att ha vattenavgift också.

El i alla delade bostäder

Elen ingår i hyran i delade bostäder. I ettor och familjebostäder ingår el i hyran i vissa bostäder. I de nyaste husen tecknar hyresgästen själv ett elavtal och kan därmed sänka sin elräkning genom att minska sin egen förbrukning. I bostadserbjudandet anges om elen ingår i hyran.

Den el som Hoas köper är alltid inhemsk vattenkraft.

Klubbrum och andra gemensamma utrymmen

Hyresgästerna hos Hoas fastigheter har bland annat tillgång till klubbrum, gym, gemensamma kök och takterrasser. Hyresgästerna organiserar sina egna aktiviteter i husets utrymmen.

Förvaringsutrymmen

Hyresgästerna använder i huvudsak förvaringsskåp i fastigheternas källare. Egendom får endast förvaras i de utrymmen som är reserverade för dem och förvaring i andra gemensamma utrymmen i fastigheten och i korridorerna är av brandsäkerhetsskäl strängt förbjudet.

Bilplats

I de flesta fastigheter kan hyresgästerna reservera en bilplats. Platsernas typ, antal och pris varierar beroende på fastighet. Bilplatsen debiteras separat. Skicka din parkeringsanmälan via e-tjänster.

Parkering på gårdsområdet är förbjuden, förutom då det gäller kortvarig lastning och lossning på upp till 15 minuter, till exempel i samband med flytt. På gästplatser är parkering tillåten med parkeringsskiva i upp till 4 timmar på vardagar kl. 8–22. Gästparkeringen är endast avsedda för kortvarig parkering för gäster.

I de flesta av Hoas fastigheter hanteras parkeringskontrollen av Aimo Park.

Dörröppningstjänsten är avsedd för dig i händelse av att nyckeln tillfälligt inte är tillgänglig (om nyckeln har kommit bort eller om du till exempel har glömt nyckeln i bostaden). Dörröppning kan endast beställas av en hyresgäst som är permanent inskriven i Hoas bostad. Bevisa din identitet genom att visa upp en officiell identitetshandling som är försedd med bild, till exempel ett pass eller identitetskort.

Mångsidigt fastighetsunderhåll

Om något är fel i bostaden, tar vi hand om det. De flesta underhållsåtgärder i bostäderna är kostnadsfria för hyresgästerna. Vi byter till exempel kostnadsfritt ut ett trasigt kylskåpshandtag eller slitna tätningslister.


Your current shadow instance is ""devstaging"". Exit