Skip to content
Framsida För hyresgästen Inflyttarens minneslista

Inflyttarens minneslista

Att flytta till en ny bostad är inspirerande och spännande, även om det är en hel del som ska organiseras och kommas ihåg. Vi hoppas att du trivs i ditt nya hem!

Flyttanmälan

En flyttanmälan ska alltid göras till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Kom också ihåg adressändringen till din bank, telefonoperatör, ditt bibliotek, tidskrifter, vänner och släktingar.

Elavtal

Gör ett elavtal för din bostad i god tid. El ingår i hyran för de flesta delade bostäder och utbytesstudentbostäder.

Hemförsäkring

Teckna en hemförsäkring för ditt hem eller överför din gamla hemförsäkring till din nya adress. Om du överför din gamla hemförsäkring ska du samtidigt se till att ersättningssumman för din hemförsäkring är tillräcklig. Användningen av diskmaskin eller tvättmaskin i bostaden kräver alltid en hemförsäkring. För att minimera riskerna måste maskinen installeras av en professionell.

Internet

Skaffa en Ethernet-nätverkskabel (RJ-45) för din internetanslutning. Som kostnadsfri extratjänst får du en internetanslutning och behöver själv endast skaffa dig en nätverkskabel och, om du önskar, en router för en trådlös nätverksanslutning.

Brandvarnare

Skaffa en brandvarnare till din bostad såvida inte fastigheten har ett automatiskt brandvarningssystem.

Bostadens nyckel

Du kan hämta nyckeln från Hoas kontor den första vardagen i månaden. Du kan också få nycklarna av bostadens nuvarande hyresgäst, eller befullmäktiga en annan myndig person att uträtta ärendet, om du inte själv har möjlighet att hämta nycklarna.

Inflyttningsanmälan

Kontrollera din nya bostads skick och gör en inflyttningsanmälan inom tio dagar efter att nycklarna har hämtats. Meddela oss omedelbart om brister i städningen, senast inom tre dagar efter att nycklarna har hämtats (felanmälan samt telefonsamtal).

Namn på dörren

Namnlistan över hyresgäster som bor i byggnaden i korridoren uppdateras tre gånger per år. Ditt namn läggs till i listan när en ny lista skrivs ut. Listan innehåller lägenhetsnummer med ditt efternamn och du behöver inte nödvändigtvis ha en separat namnlapp på dörren. Om du vill kan du sätta ett namnmärke på dörren, men du måste kunna ta bort den utan att skada när du lämnar. Namnlistan över hyresgäster som bor i byggnaden i korridoren uppdateras tre gånger per år.

För att hålla dörrens summer ren är det inte tillåtet att sätta sitt namn på dörrens summer. Lägenhetsnumret på summern indikerar vilken knapp som ska tryckas på.

Överflödiga saker och ändringar i bostaden

Om en tidigare hyresgäst erbjuder dig några av sina möbler och du vill behålla dem, ber vi dig vänligen meddela oss omedelbart så att de inte vid bostadsinspektionen tolkas som om de ska avlägsnas. Du är ansvarig för underhåll, avlägsnande och täckning av installationsmärken av de föremål du får (t.ex. märken från vägghyllor och tvättmaskinens anslutning, för vilka du bör begära ett installationskvitto för eventuella felsituationer).

Meddela oss om den tidigare hyresgästen har gjort strukturella förändringar i bostaden, såsom till exempel att installera ett laminatgolv. Genom att meddela oss undviker du ansvar i en situation där förändringarna ger upphov till problem. I ändringar som ser lyckade ut kan det senare framgå brister, och vårt underhåll täcker inte underhåll och reparation av andra ändringar än de som har beställts av Hoas.

Anmälan på städbeställning eller på ett beställt reparationsjobb

Om den förra hyresgästen inte har reparerat de uppdagade bristerna eller reparerat endast en del av dem, beställer bostadskontrollören de nödvändiga arbetena. På beställningsblanketten kan det finnas information som säger att arbetet faktureras av hyresgästen. Fakturering av hyresgästen gäller i detta fall inte den nya, nyss inflyttade hyresgästen.


Your current shadow instance is ""devstaging"". Exit