Skip to content
Etusivu Asuvalle Asukasneuvonta

Asukasneuvonta

Hoasin asukasneuvonta tarjoaa apua, neuvoja sekä ratkaisuja vuokra-asumisen haasteisiin.

Asukasneuvonnan toimintatapa

Asukasneuvonnan tarkoituksena on edesauttaa asukkaiden välistä kommunikaatiota. Usein ongelmatilanteet ovat ratkaistavissa keskustelemalla ja sopimalla. Suosittelemme osapuolia olemaan itse aktiivisia ratkaisun ja sovun löytämisessä.

On myös tilanteita, jolloin vuokranantajan tulee puuttua häiriöihin. Kirjallinen huomautus ja varoitus ovat viimeisiä keinoja, joilla vuokralaista kehotetaan muuttamaan toimintaansa. Varoituksen huomiotta jättäminen voi johtaa vuokrasopimuksen irtisanomiseen tai purkamiseen.

Riitatilanteet kämppiksen tai naapurin kanssa

Ole ensin itse aktiivinen asian ratkaisemisessa. Jos koet, että tarvitset meidän apuamme, sinun on hyvä kertoa tästä kämppiksellesi. Ole meihin yhteydessä, kun koet tarvitsevasi apua keskusteluyhteyden avaamisessa. Voit olla yhteydessä myös Naapuruussovittelun keskukseen, joka on keskustelussa mukana puolueettomana osapuolena.

Vierailijat asunnossa

Kumppanin, ystävien ja sukulaisten vierailut soluasunnossa ovat sallittuja. Suosittelemme sopimaan vierailuista kämppisten kanssa yhdessä etukäteen. Vuokrasopimuksessa mainitsemattomien henkilöiden pitkäaikainen majoittaminen asunnossa on kielletty.

Yhteistilojen siivoaminen

Kaikki asukkaat ovat velvollisia huolehtimaan yhteisistä tiloista. Sopikaa käytännössä, miten huolehditte säännöllisestä siivouksesta. Ennen kuin otat yhteyttä asukasneuvontaan huolehdi, että yhteiset siivoussäännöt on tehty ja kaikki asukkaat ovat tietoisia niistä. Yhteisasuminen edellyttää kompromisseja. Asukkailla saattaa olla erilaisia käsityksiä siisteydestä.

Naapurit ja hiljaisuusajat

Elämisen äänet kuuluvat kerrostaloasumiseen. Järjestysmääräyksien mukaan yörauha on ma-pe vastaisina öinä klo 22- 06. Lauantain, sunnuntain ja pyhien vastaisina öinä yörauha on klo 23-08. Häiritsevän melun tuottaminen on muulloinkin kiellettyä. Hiljaisuus kerrostaloasumisessa ei tarkoita äänettömyyttä. Normaalit elämisen äänet kuten lasten äänet ja keittiön käyttäminen on sallittua myös hiljaisuusaikoina.

Jos naapurista kuuluu häiritsevää ääntä, kannattaa keskustella asiasta naapurin kanssa. Ota yhteyttä Hoasin asukasneuvontaan, jos asiat eivät puhumalla ratkea. Ilmoitathan mistä asunnosta äänet kuuluvat ja millaisista äänistä on kysymys. Katso myös häiriöilmoitus.

Yhteydenotto asukasneuvontaan

Otathan asukasneuvontaan yhteyttä sähköpostitse, sillä tarvitsemme tiedon ongelmasta kirjallisena. Kerro tilanne mahdollisimman tarkasti. Halutessasi voit lähettää myös luottamuksellisen sähköpostiviestin nettisivujemme kautta.

asukasneuvonta[at]test.test.dev.hoas.fi

09 549 900, linja 1 (Voit halutessasi pyytää keskustella asukasneuvonnan kanssa). Katso aukioloajat.


Olet nyt varjossa ""devstaging"". Poistu